یک هنرمند گوینده چه می کند؟
صداهای ضبط شده در اطراف ما هستند. در واقع، اکثر مردم آنقدر به شنیدن صدای انسان در محصولات، فضاها و خدمات مورد علاقه خود عادت کرده اند که ممکن است هرگز این سوال واضح را بپرسند: صدای چه کسی را می شنوم؟ پاسخ، البته، پاسخ یک هنرمند صدابردار است. هنرمندان گوینده که مرکز یک صنعت عظیم و به سرعت در حال گسترش هستند، بازیگران حرفهای هستند که از صدای خود برای خلق شخصیتها، داستانگویی، برقراری ارتباط اطلاعات حیاتی و ارتباط با مشتریان استفاده میکنند. هر روز نوازندگان جدیدی به سمت این حرفه پرطرفدار هجوم میآورند – که توسط آنها جذب میشود سبک زندگی منعطف، کار از خانه یا رویای گویندگی فیلم بعدی دیزنی-پیکسار – و با این حال به نظر می رسد تقاضا برای صداگذاری فقط در حال افزایش است، زیرا کارهای جدیدی از بازارهای اینترنتی موفق مانند کتاب صوتی، آموزش آنلاین و برنامه تلفن سرازیر می شود. صنایع برخی ممکن است برای جوامع فشرده، جلسات استودیویی پر انرژی و سرعت آهستهتر که مشخصه صنعت پیش از اینترنت بود، عزادار باشند، اما در بیشتر موارد، هیچ زمانی بهتر از این برای یک هنرمند گوینده وجود نداشته است.
برای هنرمندان صدابردار، که معمولاً روی پروژههایی در ژانرهای مختلف کار میکنند، هر شغلی به مجموعه مهارتهای متفاوت و رویکردی منحصربهفرد نیاز دارد.
صداگذاری نوعی بازیگری است، اما این بدان معنا نیست که هر بازیگری بتواند در صنعت صدا کار کند. بسیاری از چیزهایی که بازیگران «معمولی» به آنها تکیه میکنند – حالات چهره، حرکات، صحنهها، لباسها، لوازم جانبی – در یک رسانه صرفاً شنیداری گزینهای نیستند. برای هنرمندان صدابردار، که معمولاً روی پروژههایی در ژانرهای مختلف کار میکنند، هر شغلی به مجموعه مهارتهای متفاوت و رویکردی منحصربهفرد نیاز دارد. برای مثال، خواندن یک کتاب صوتی، به دیکشنری عالی و صدای خواندن ثابت نیاز دارد، در حالی که صدای یک بازی ویدیویی ممکن است به فریاد، نفس نفس زدن و غرغر نیاز داشته باشد – نشانههای غیرگفتاری که تحت هدایت یک ویرایشگر دیالوگ ارائه میشوند .. بازرگانی گستردهترین دسته کار گویندگی است، زیرا یک اجرای تجاری خوب ممکن است بسته به متریال و کارگردانی، طبیعتگرا، اغراقآمیز تئاتری یا حتی کارتونی باشد. برخی از هنرمندان صدابردار تخصصهای بسیار خاصی دارند، مانند میمیکها، که در تقلید از بازیگران و شخصیتهای معروف مهارت دارند و اغلب برای ضبط ADR برای کسانی که در دسترس نیستند استخدام میشوند – کار دشواری که مستلزم تطبیق دادن با حرکات دهان بازیگر روی صفحه است. در برخی مواقع، مانند استفاده از فناوری ضبط حرکت، مرز بین هنرمند گوینده و بازیگر ممکن است مبهم شود.
مسیر شغلی
گویندگی از طیفی از زمینه های تحصیلی و شغلی را در بر می گیرد. بسیاری از آنها بازیگران ، خوانندگان ، دی جی های رادیو ، پادکست ها و دیگر حرفه ای هایی هستند که با صدای خود کار می کنند. برخی دیگر فاقد تجربه عملکرد قابل توجهی هستند، اما با وعده کار آزاد قابل حمل و انعطاف پذیر به این حوزه کشیده می شوند. در ابتدای کار، هنرمندان صدابردار بعید است که کار کافی برای حمایت از خود را تنها از طریق صداگذاری پیدا کنند. خوشبختانه، ترکیب این حرفه با هر تعداد کنسرت جانبی آسان است. در واقع، صنعت گویندگی از ترکیبی از نیمه حرفه ای ها تشکیل شده است که مشاغل گاه به گاه را به عنوان منبع درآمد تکمیلی انتخاب می کنند، و متخصصان برتر موفق، که تقاضای بالایی دارند و تمام زندگی خود را از کار صدا تامین می کنند. برخلاف حرفههای اجرایی که از نظر فیزیکی سختتر هستند، هیچ محدودیت سنی برای این کار وجود ندارد، بنابراین هنرمندان صداپیشگی میتوانند تا سالهای بازنشستگی به موفقیت خود ادامه دهند.پیدا کردن کار
هنرمندان صدابردار حرفهای آزاد هستند و ممکن است روی طیف گستردهای از پروژهها کار کنند، از جمله کتابهای صوتی، آگهیهای بازرگانی، مستند، ویدیوهای آموزشی، مواد تبلیغاتی شرکتها، برنامهها، اسباببازیها، اطلاعیهها و پیامهای تلفنی، و همچنین رسانههای تخیلی مانند فیلمهای انیمیشن، سریالهای دوبله، بازی های ویدیویی و نمایش های رادیویی وقتی نوبت به یافتن کار می رسد، بیشتر آنها از بازارهای آنلاین مانند Voices.com استفاده می کنند(در یک پنجره جدید باز می شود)، VoiceBunny(در یک پنجره جدید باز می شود)، یا Voice123(در یک پنجره جدید باز می شود)و همچنین بسیاری از سایت های فریلنسر همه منظوره. اجرای یک کنسرت ممکن است نیاز به خواننده گویندگی داشته باشد که به طور خاص برای آن قسمت یک تست ضبط کند و همچنین فیلم نمایشی با هدف عمومی خود را ارسال کند (که به آن حلقه صوتی یا دمو نیز میگویند). یک سریال خوب در یک استودیوی حرفهای ضبط میشود، توسط یک مهندس حرفهای تمیز و میکس میشود و شامل طیف گستردهای از محتوا (تجاری، مستند، دراماتیک، و غیره) میشود، در حالی که هنوز متناسب با بازار هدف بازیگر است. همچنین باید هر گونه مهارت خاصی مانند آواز خواندن را نشان دهد.
در ابتدا، کنسرت های صوتی ممکن است کم باشد. با گذشت زمان، هنرمندان گویندگی میتوانند با همکاری با یک نماینده، راهاندازی یک وبسایت با رزومه و نمونههایی از کارهای گذشته، یادگیری نحوه بازاریابی خود برای خریداران بالقوه، و شبکهسازی با آژانسهای اصلی و منابع تکرار کار، کار بیشتری پیدا کنند. ایجاد یک رابطه کاری قوی با شرکتی که سرمایه گذاری زیادی در صنعت صدا دارد – مانند یک شرکت کتاب صوتی، استودیو انیمیشن یا توسعه دهنده بازی – می تواند منجر به تکرار مکرر کار شود. کنسرت های تکراری، مانند صداپیشگی یک شخصیت در یک برنامه تلویزیونی متحرک، می تواند به کسانی کمک کند که به دنبال امنیت و ثبات بیشتر در زندگی کاری خود هستند.مهارتهای حرفه ای
- کار شخصیت
- تکنیک آوازی
- دیکشنری / بیان
- توانایی خواندن و تفسیر سریع کپی
- کنترل تنفس
- تکنیک میکروفون
- نرم افزار ضبط و ویرایش صدا
- ابتکار
- انعطاف پذیری
- ارتباط
- شبکه سازی و خود بازاریابی
مهارت های بین فردی
در حالی که یک صدای منحصر به فرد و گوش نواز به بسیاری از گوینده ها کمک کرده است تا به اوج برسند، اما اگر مجموعه ای از مهارت های نرم که مهمترین آنها تطبیق پذیری است، کمکی نشود، بی فایده است. این به انعطاف پذیری صوتی اشاره نمی کند – که خود یک ویژگی حیاتی است – بلکه به توانایی تطبیق سریع با بازخوردهای کارگردان، ویرایشگر گفتگو یا مهندس ضبط اشاره دارد.و به خوبی خارج از منطقه راحتی خود کار کنید. پایداری یکی دیگر از ویژگی های کلیدی در این حرفه رقابتی است، و در هنگام کار برای تکمیل صدای چالش برانگیز به هنرمندان گوینده خدمت خوبی می کند. حرفه ای بودن مهم است. از صداپیشگان انتظار می رود که وقت شناس، قابل اعتماد و توجه باشند. در نهایت، از آنجایی که صداپیشگان باید قادر باشند در نقش های خود حتی در اتاق های خالی استودیویی غواصی کنند و همچنین جهان ها و شخصیت های تخیلی را تنها با صدای خود خلق کنند، حس قوی تخیل حیاتی است. زندگی کاری
صنعت گویندگی با پیشرفت تکنولوژی متحول شده است و بزرگترین تغییرات در حوزه سبک زندگی بوده است. توانایی ضبط، ویرایش و انتقال صدای با کیفیت بالا بر روی هر رایانه شخصی به این معنی است که در بیشتر موارد، دیگر لازم نیست هنرمندان در شهرهای خاصی باشند یا برای شرکت در جلسات گران قیمت استودیویی سفر کنند. امروزه، اکثر هنرمندان صداپیشگی میتوانند در هر نقطه از جهان شغل پیدا کنند، برای آنها تست بزنند، و آنها را تکمیل کنند، به شرطی که کامپیوتر، میکروفون و صدای درجه A داشته باشند. آنها این توانایی را دارند که کار خود را انتخاب کنند و برنامه های خود را تنظیم کنند.
با این حال، همه تغییرات برای بهتر شدن نیستند. جهانی شدن بازار گویندگی به شدت به صنعت سرعت بخشیده است و رقابت برای مشاغل هرگز بالاتر از این نبوده است. هنرمندان گویندگی که قصد دارند به اوج برسند باید در تمام ساعات شبانه روز آماده پذیرش و تکمیل درخواست های کاری باشند. هنگامی که در مقابل میکروفون نیستند، هنرمندان گوینده ممکن است وقت خود را صرف ادامه آموزش های صوتی، پیگیری مهارت های حرفه ای جدید، یا مراقبت از بسیاری از وظایف مدیریت یک کسب و کار آزاد کنند.