مردی در حال گویندگی

صداپیشگی و گویندگی می تواند مانند یک شغل رویایی به نظر برسد. اما قبل از اینکه بیشترین لحظات زندگی خود را پشت میکروفون سپری کنید، بهتر است که کمی در مورد این شغل و راههای تبدیل شدن به یک گوینده موفق تحقیق کنید.

گوینده کیست؟

گویندگان و دوبلرها شباهت زیادی به بازیگران صحنه دارند: آنها برای ایفای نقش به مهارت های بازیگری تکیه می کنند، چه برای خوندن یه متن ساده چه دوبله ی یک سریال خارجی . تفاوت بزرگ گوینده و هنرپیشه این است که فقط گویندگان روی صحنه نمایش ظاهر نمی شوند. یک گوینده به جای اجرا جلوی دوربین، صدای خود را در استودیو ضبط میکند و با صدای خودش سوپر استار میشود.

وقتی به صداپیشگان فکر می کنید، اولین چیزی که به ذهن شما می رسد ممکن است دوبله ی کارتون ها و شخصیت های انیمیشنی باشد. اما کار گویندگی طیف گسترده ای از مقوله ها را شامل میشود. و بسیار فراتر از جنبه ی سرگرمی آن است، از جمله نیاز های روزافزون به گویندگی میتوان به تولید محتوای آموزشی و حتی آموزش رفتار سازمانی اشاره کرد. نیاز به صداپیشگان و گویندگی در حال افزایش است. از سال 1391 تا امروز که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی جایگاه مهمی در زندگی مردم پیدا کردند و با رفع انحصار این شغل از صدا و سیما رفته رفته گویندگان جوان و با استعدادی فرصت شکوفایی و عرضه صدا و هنر خود را پیدا کردند. این صنعت شاهد افزایش 900 درصدی  در طول 11 سال گذشته بوده است.

برای گوینده شدن به چه چیزهایی نیاز دارید؟

اگر قصد این را دارید که به‌ عنوان یک گوینده ، فعالیت حرفه ای خود را آغاز کنید . در ابتدا باید روی مهارت‌های خود کار کنید و تجهیزات ضبط صدا را آماده داشته باشید تا بتوانید در رقابت با سایر گویندگان سفارش کار بگیرید.

  • وضوح گفتار. یکی از مهارت‌هایی که یک گوینده باید تمرین کند این است که به وضوح صحبت کند تا مخاطب بتواند به راحتی بفهمد چه می‌گوید. مثلا ممکن است شخصی بعضی از هجاها را صحیح تلفظ نکند مثل هجای ر که ممکنه شبیه ل تلفظ بشه . همچنین سریع صحبت کردن به عنوان یک عادت ممکن است منجر به اصطلاحا مالیده شدن کلمات شود که باید به شکل صحیح و دقیق بیان شود.
  • ریتم گویندگی و آکسان گذاری. هنرجویان مشتاق یادگیری گویندگی و فن بیان باید روی صحبت کردن با سرعت مناسب برای ارائه ی مطالب مختلف کار کنند – نه خیلی سریع، نه خیلی آهسته. آنها همچنین باید بدانند که چگونه از مکث و سکوت به طور کامل استفاده کنند. و از عباراتی مثل مممم ، عاااا ، ععععه برای مکث کردن خودداری کنند. و هچنین برای تاکیید روی کلمات و عباراتی که اهمیت بیشتری دارند با آکسان به جا و دقیق مضمون و محتوای سناریو گویندگی را ارائه کنند
  • لحن گویندگی. متن های مختلف نیاز به انعطاف متفاوتی در صدا دارند. آیا اجرای شما برای یک موشن گرافی سرگرم کننده، یا یک موشن گرافی رسمی و اداری یا حتی لحن شما برای اجرای یک تیزر رئال و حماسی باید یکسان باشد ؟ لحن گویندگی زمانی که سر ضبط هستید با زیر و بم کردن صدای خود به وجود می آید تا معنای دقیق تری را برای سناریو خود منتقل کنیم یا بینشی در مورد احساس خود ارائه دهیم. در واقع، ما می توانیم لحن صدای خود را تغییر دهیم و جاهای لازم مکث هایی اضافه کنیم تا عبارات مشابه معانی کاملا متفاوتی داشته باشند.
  • تجهیزات ضبط. اگر به استودیو حرفه ای ضبط صدا دسترسی ندارید و فقط می خواهید در خانه کار کنید، باید یک استودیوی خانگی راه اندازی کنید تا بتوانید صداهای ضبط شده با کیفیت بالاتری تولید کنید.
  • دموها ایجاد میکس هایی از نمونه کارهای گویندگی که انجام داده‌اید – که به عنوان دموی گویندگی نیز شناخته می‌شود – به شما کمک می‌کند تا برای پروژه های مرتبط سفارش گویندگی بگیرید. شما این شانس را خواهید داشت که با یک دموی قوی برای تهیه یک پروژه گویندگی توسط کارفرما انتخاب شوید. با شرکت در تست گویندگی در سایت های معتبر و به روز کردن دموی گویندگی تان برای صدای خود بازاریابی کنید.

انواع بازار کار صدا و گویندگی

وقتی نوبت به جستجوی مشاغل حوزه صدا گویندگی می‌رسد، خجالتی بودن را کنار بگذارید و کمی جسورانه عمل کنید. در این قسمت طیف گسترده ای از انواع کلی پروژه های بازار گویندگی را بررسی میکنیم.

  • دوبله فیلم و سریال. دوبلور ها و صداپیشگانی که در سندیکای دوبلاژ ایران یا در سایر انجمن ها و تیم های دوبله کار می کنند، صدای راوی داستان یا کاراکترهای مختلف را اجرا می کنند. گاهی اوقات، شخصیت‌ها توسط هنرپیشگانی با تجربه صداگذاری می‌شوند که اتفاقاً در حوزه صدا هم عالی هستند ( به صدای آشا محرابی یا میرطاهر مظلومی، ستاره سینما در دوبله فیلم و سریال های هالیوودی یا به صدای حمید جبلی در دوبله کلاه قرمزی و پسرخاله و شهر موشها یا محمد بحرانی در دوبله جناب خان و به صدای استاد پیشکسوت ژاله علو در نقش های قدیمی تر فکر کنید )، اما بیشتر اوقات گویندگان و دوبلور ها ترجیح میدهند که از پشت میکرفون جم نخورند و جلوی دوربین ضاهر نشوند. هنگام ضبط دوبله روی یک فیلم خارجی ، گوینده زحمت زیادی تری دارد. گوینده در اینجا علاوه بر نکات گویندگی و فن بیان از طرفی درگیر اکت های بازیگری است و از طرفی هم باید صدا و تصویر همگام سازی (لیپسینک) شود ، طوری که صدا و حرکات دهان بازیگر اصلی مطابقت داشته باشد.
  • گوینده تیزر تبلیغاتی. در حالی که استودیوهای فیلم شروع به حذف تدریجی صداگذاری برای تریلرهای فیلم کرده‌اند، تبلیغات بازرگانی همچنان از صداپیشگان استفاده زیادی می‌کنند. لحن معمولاً به برند و تبلیغات بستگی دارد: برخی شادتر و روشن‌تر هستند و برخی دیگر جدی‌تر و الهام‌بخش‌تر هستند، مانند این تبلیغ برای خطوط هوایی دلتا با صدای وایولا دیویس. کلمه کلیدی: گوینده تیزرهای تبلیغاتی
  • گوینده تیزرهای فیلم های سینمایی. از ابتدای شکل گیری صنعت دوبله در ایران همواره این مقوله برای مخاطبین جذاب و هیجان انگیز بوده . در استودیوهای دوبله ی فیلم ، آنونس فیلم های سینمایی قدیمی با هیجان و صدای شارپ ضبط و به عنوان تریلر فیلم های سینمایی قدیمی اکران میشد. لحن تریلر فیلم های سینمایی با توجه به ژانر فیلم انتخاب میشد. تعداد بیشماری از این تریلرها با صدای بیادماندنی و بینظیر استاد ابوالحسن تهامی نژاد ضبط شده است. مانند این آنونس که برای فیلم حرفه ای با صدای استاد ابوالحسن تهامی نژاد ضبط شده است. 

     

  • گویندگی موشن گرافی و اینفروگرافیک صداگذاری بازی های ویدیویی نوعی بازیگری به جای روایت است، شبیه به صدای شخصیت های کارتونی برای نمایش های انیمیشن. با این حال، برخلاف نمایش‌های انیمیشن، کار در اینجا بیشتر شامل ضبط اعلان‌های صوتی فردی به‌عنوان یک شخصیت است، نه ضبط یک داستان یا مکالمه بین شخصیت‌ها (اگرچه موارد زیادی نیز وجود دارد).
  • کتاب های صوتی به عنوان یک راوی کتاب های صوتی، تحویل شما باید در طول چندین ساعت ثابت باشد. گاهی اوقات، کتاب‌های صوتی از شما می‌خواهند که صداهای متفاوتی را برای شخصیت‌های کتاب، به‌ویژه برای کتاب‌های کودکان ایجاد کنید. اما مهمتر از همه، سرعت و بیان دراماتیک است.  
  • آموزش پلتفرم ها و آموزش الکترونیکی. ضبط صدا برای فیلم های آموزشی شرکتی می تواند شامل بیان خط مشی ها و جلسات آموزشی یا ایجاد راهنمای محصول صوتی باشد.
  • صدای تلفن گویا (تلفن سانترال) ضبط صداهای بالای سر برای حمل و نقل می تواند هیجان انگیز باشد زیرا صدها یا حتی هزاران نفر هر روز صدای شما را می شنوند. کارهای زیادی برای ضبط برای آژانس های حمل و نقل انجام می شود، زیرا ممکن است لازم باشد برای هر ایستگاه ضبط جدیدی انجام دهید: فکر کنید “این خیابان اول است” و سپس “این خیابان دوم است” تا انتها صدها همچنین احتمالاً باید عباراتی را که در ایستگاه‌ها شنیده می‌شود، ضبط کنید، مانند « به شکاف توجه کنید » یا « لطفاً از درهای بسته شدن دور باشید». ”
  • دکلمه های اختصاصی. ضبط صداهای بالای سر برای حمل و نقل می تواند هیجان انگیز باشد زیرا صدها یا حتی هزاران نفر هر روز صدای شما را می شنوند. کارهای زیادی برای ضبط برای آژانس های حمل و نقل انجام می شود، زیرا ممکن است لازم باشد برای هر ایستگاه ضبط جدیدی انجام دهید: فکر کنید “این خیابان اول است” و سپس “این خیابان دوم است” تا انتها صدها همچنین احتمالاً باید عباراتی را که در ایستگاه‌ها شنیده می‌شود، ضبط کنید، مانند « به شکاف توجه کنید » یا « لطفاً از درهای بسته شدن دور باشید». ”
  • پادکست های تجاری. ضبط صداهای بالای سر برای حمل و نقل می تواند هیجان انگیز باشد زیرا صدها یا حتی هزاران نفر هر روز صدای شما را می شنوند. کارهای زیادی برای ضبط برای آژانس های حمل و نقل انجام می شود، زیرا ممکن است لازم باشد برای هر ایستگاه ضبط جدیدی انجام دهید: فکر کنید “این خیابان اول است” و سپس “این خیابان دوم است” تا انتها صدها همچنین احتمالاً باید عباراتی را که در ایستگاه‌ها شنیده می‌شود، ضبط کنید، مانند « به شکاف توجه کنید » یا « لطفاً از درهای بسته شدن دور باشید». ”

مزایای تبدیل شدن به یک گوینده

گویندگی مزایای حرفه ای و شخصی زیادی دارد.

  • می توانید از راه دور کار کنید. شروع حرفه ای به عنوان گوینده اغلب هنگام کار از خانه امکان پذیر است. ایجاد یک استودیوی خانگی با نرم افزار ضبط مقرون به صرفه برای استفاده در پروژه های خود آسان است. یک استودیوی اصلی ضبط خانگی باید شامل یک میکروفون خازنی، یک فیلتر پاپ، یک رابط صوتی، هدفون و نرم افزار ویرایش باشد.
  • می توانید با تولیدکنندگان برتر ارتباط برقرار کنید. اگر به جنبه خاصی از صنعت سرگرمی علاقه دارید، مانند فیلم های خارجی ترجمه شده، بازی های ویدیویی، یا پادکست های آموزشی، می توانید با برخی از رهبران صنعت ملاقات کنید و روی پروژه هایی که واقعاً به آنها علاقه دارید کار کنید. هر کنسرتی که می توانید دریافت کنید، به مرور زمان می توانید در زمینه ای که دوست دارید با افرادی که تحسینشان می کنید کار کنید.
  • شما می توانید در یک محیط خلاقانه کار کنید. یادگیری نحوه ورود به گویندگی به شما این امکان را می دهد که در یک زمینه خلاقانه زندگی کنید و به طور بالقوه با صداهای شخصیت های جدید یا کار با نویسندگانی که مورد تحسین خود هستید، کار کنید. می توانید روی موضوعات مورد علاقه خود تمرکز کنید یا طیف وسیعی از مشتریان و پروژه ها را انتخاب کنید تا دائماً چیز جدیدی یاد بگیرید.  
  • شما می توانید برنامه زمانی خود را تنظیم کنید. به عنوان یک هنرمند صدابردار، احتمالاً به عنوان یک پیمانکار مستقل کار خواهید کرد، به این معنی که می توانید برنامه زمانی خود را برای تکمیل کار انتخاب کنید – تا زمانی که ضرب الاجل های خود را رعایت کنید.

چگونه گوینده شویم ؟

این نکات گویندگی را دنبال کنید تا حرفه خود را به سطح بعدی ارتقا دهید.

  • روی نمونه کار ها و دموی خود کار کنید دو نوع آموزش گویندگی وجود دارد که هر دو می توانند مهارت های شما را بالا ببرند: شرکت در کلاس های بازیگری و استخدام مربی صدا. در کلاس، یاد خواهید گرفت که چگونه رویکرد خود را بر اساس نوع عملکرد تطبیق دهید تا نقش های متنوع تری را به دست آورید. با یک مربی، بازخورد و پشتیبانی شخصی دریافت خواهید کرد که می توانید آن را برای صدای شخصیت خود اعمال کنید.
  • ویژگی های صدایت را تعریف کن شما لزوماً به عنوان گوینده نیازی به جایگاه خاصی ندارید، اما حداقل باید زمینه‌هایی از تخصص را تعریف کنید که به خوبی با صدای شما کار می‌کنند. به عنوان مثال، بازیگری شخصیت و گویندگی تجاری مجموعه مهارت های کاملاً متفاوتی هستند. آیا می توانید صداهای مختلفی برای بازی شخصیت های کارتونی ایجاد کنید؟ یا برای کارهای شرکتی و تجاری مناسب تر هستید؟ همچنین می‌توانید مهارت‌های منحصربه‌فرد دیگری را که دارید، مانند استفاده از لهجه یا صحبت کردن به زبان‌های مختلف، شناسایی کنید.
  • یک دمو ضبط کنید. ضبط صدای خود در یک دمو اولین گام برای به دست آوردن شغل است. دموی صدا مجموعه‌ای از صداها و لحن‌های مختلفی است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید که کارفرمایان به منظور تعیین استعداد و محدوده شما گوش می‌دهند. همچنین می‌توانید برای یافتن نماینده‌ای که نماینده شما باشد و به شما در یافتن شغل کمک کند، به حلقه آزمایشی خود اعتماد کنید. تا زمانی که یک میکروفون خوب و نرم افزار ویرایش آسان مانند Descript داشته باشید، در واقع ایجاد یک دموی صدا چندان دشوار نیست.
  • ارسال رزومه به طور مداوم. روش های مختلفی برای سفارش گرفتن وجود دارد. اگر با یک آژانس تبلیغاتی کار می کنید، آن آژانس از طرف شما فرصت های همکاری را جستجو می کند. شما همچنین می توانید در سایت های کاریابی برای تست گویندگی یا انجام پروژه گویندگی جستوجو کنید. چندین وب‌سایت (مانند سایت دیوار و Backstage.com) وجود دارد که شرکت‌ها فرصت‌هایی را برای کار گویندگی ارسال میکنند. رقابت ممکن است سخت باشد، به همین دلیل است که در جستجوی کار ثابت قدم باشید. یک هدف روزانه یا هفتگی تعیین کنید که برای چند کنسرت می خواهید درخواست بدهید، به خصوص زمانی که تازه شروع کرده اید. دادن سهمیه به خود، شما را مسئول می‌داند و شانس شما را برای دریافت شغل گویندگی افزایش می‌دهد.
  • هر روز تمرین کنید. علاوه بر این که به طور منظم برای شغل مورد نظر تست بزنید، ایده خوبی است که تمرین روزانه را به عنوان بخشی از روال خود بگنجانید. این باید بیشتر از خواندن یک فیلمنامه با صدای بلند باشد. شما همچنین باید صدای خود را ضبط کنید تا بتوانید با استفاده از تجهیزات خود تمرین کنید. به علاوه، این فرصت را به شما می دهد تا به عملکرد خود گوش دهید و نقد کنید. با انجام این کار، به تقویت مهارت های گویندگی و مهارت های فنی خود ادامه می دهید. هر چه بتوانید خدمات حرفه ای تری ارائه دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریان را جذب کنید و از آنها بخواهید که در کارهای آینده به شما مراجعه کنند.
  • عضویت شبکه های اجتماعی بله، برای موفقیت به عنوان صداپیشه به استعداد نیاز دارید. اما شما همچنین باید با افراد در این صنعت ارتباط برقرار کنید، خواه سرگرمی، بازاریابی شرکتی، پادکست یا هر چیز دیگری باشد. از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای تعامل و تعامل با افراد در شبکه خود استفاده کنید. روابط خود را با صداپیشگان دیگر ایجاد کنید – همانطور که همه شما در حرفه خود رشد می کنید، می توانید زمانی که برنامه های شما پر است، کار را به یکدیگر ارجاع دهید. همانطور که می گویند، جزر و مد بالا همه قایق ها را بلند می کند.

مطالعه منبع خارجی