گویندگی چیست؟

گویندگی نوعی اجرا است که در آن فقط از صدا برای نمایش شخصیت ها یا ارائه روایت استفاده می شود. گویندگی برای طیف وسیعی از پروژه‌ها، از جمله سریال‌های تلویزیونی متحرک، کتاب‌های صوتی، فیلم‌ها، مستندهای تلویزیونی و فیلم، تبلیغات، بازی‌های ویدیویی و غیره کار می‌کنند.

گویندگی در مقابل صداگذاری

گویندگی  تکنیک استفاده از یک گوینده نادیده برای روایت یا توضیح چیزها است – اغلب در فیلم و تلویزیون، اگرچه در رسانه های دیگر نیز استفاده می شود. صداگذار کسی است که با سیستم و نرم افزار کار می کند و مسئولیت ضبط صدای گوینده و ادیت صدا را بر عهده دارد.

انواع گویندگی

اکثر مردم گویندگی را با فیلم‌های انیمیشن و برنامه‌های تلویزیونی مرتبط می‌دانند، اما چیزهای بیشتری در این مورد وجود دارد. انواع مختلف گویندگی شامل کتاب های صوتی، مستند، تیزرهای تبلیغاتی و انواع پادکست ها است. 

  • صداگذاری یا دوبله‌ی فیلم‌های خارجی
  •  

    اصطلاحات کلیدی گویندگی

    مانند بسیاری از صنایع، گویندگان واژگان خاص خود را دارد – و قبل از ورود به استودیو باید با رایج ترین اصطلاحات صداگذاری آشنا شوید. ما چند مورد از مهمترین اصطلاحات را در زیر فهرست کرده ایم:

    • _سینک کردن
      _رو لب گفتن
      _زیاد آوردن/ کم آوردن
      _پر کردن نقش
      _سین و شین زدن
      _مالاندن حروف
      _سنگین گفتن و تند گفتن
      _رُل گو
      _رُل اول
      _رُل دوم
      _مردی گو /زنی گو
      _همهمه کردن(جمعیت گفتن)
      _بچه گو
      _تیپ گو
      _رئال گو
      _کمدی کار
      _خبری گو
      _صدای مثبت و منفی

     

    آیا به آموزش صداگذاری نیاز دارم؟

    هیچ آموزش رسمی برای صداگذاری مورد نیاز نیست. برخلاف بازیگری صحنه یا فیلم، به ندرت پیش می‌آید که گویندگان مشتاق مدرک دانشگاهی را منحصراً برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صداگذاری دنبال کنند. تقویت تکنیک، شناخت ژانرهای خود و انجام کار، کلیدهای شروع گویندگان هستند .

    گفته می شود، بسیاری از هنرمندان موفق گویندگی هم با یک مربی بازیگری و هم با مربی صدا کار می کنند تا کار خود را ارتقا دهند. بنابراین چگونه می‌توانید مربی مناسب خود را پیدا کنید؟ ارزش آن را دارد که برای توصیه یا ارجاع با بازیگران دیگر ارتباط برقرار کنید، اما خودتان نیز تحقیق کنید. جیمی مافت، صداپیشه، می‌گوید : «دو ویژگی اساسی که باید در یک مربی جستجو کرد، تجربه است، و کسی که وضعیت فعلی و بالقوه صنعت صداگذاری را درک می‌کند» . اکثر مربیان جلسات مشاوره ارائه می دهند – با بیش از یک جلسه ملاقات کرده و ارزیابی های آنها را با هم مقایسه می کنند.

    مراقب هرکسی باشید که بیش از حد تعارف کننده به نظر می رسد. مافت توصیه می کند: «مربی را انتخاب نکنید که به شما بگوید آنچه می خواهید بشنوید. «این یک پرچم قرمز فوری است. یک مربی صادق چیزهایی را به شما می گوید که مطلقاً نمی خواهید بشنوید. این می تواند هر چیزی باشد، از اشاره به مناطقی در صدای خود یا ارائه که باید آنها را بهبود ببخشید، یا توضیح واقعیت های صنعت. حتی ممکن است به اندازه تنظیم جدول زمانی تصوری یا نقشه راه موفقیت شما مهم باشد.”

    مربی مناسب به شما می آموزد که چگونه خطوط خود را به درستی ارائه دهید، چگونه به طور موثر احساس کنید، چگونه شخصیت ها را خلق کنید و چگونه سلامت صدای خود را حفظ کنید. آنها همچنین ممکن است بتوانند شما را در فرآیند ایجاد یک کار نمایشی با کیفیت راهنمایی کنند – اما مراقب مربی‌هایی باشید که سعی می‌کنند خدمات تولید کارهای نمایشی خود را خیلی زود در آموزش شما ارائه دهند.

    در نهایت، در حالی که جلسات حضوری ترجیح داده می شود، مهم تر است که با یک معلم با کیفیت کار کنید تا یک معلم راحت. بسیاری از مربیان مایلند از راه دور از طریق زوم یا اسکایپ با مشتریان کار کنند – بنابراین جستجوی خود را از نظر جغرافیایی محدود نکنید، به خصوص اگر خارج از بازارهای اصلی مانند نیویورک یا لس آنجلس زندگی می کنید.

     

    تجهیزات مورد نیاز برای صداگذاری

    شما به سه قطعه اصلی تجهیزات صوتی نیاز دارید : یک لپ تاپ یا تبلت، یک میکروفون حرفه ای و نرم افزار ویرایش. این یک بخش اساسی از تبدیل شدن به یک گوینده است، یک راه اندازی استودیوی خانگی که در آن می توانید برای هر دو ممیزی و کنسرت ضبط کنید.

    برخلاف سایر رسانه ها، گویندگان اغلب می توانند از خانه کار کنند. تست بازیگری برای یک نقش اغلب به همان سادگی خطوط ضبط (معروف به ” طرفین “) است که توسط مدیر بازیگران پروژه ارائه می شود و آن ها را برای بررسی دوباره می فرستد. اما این بدان معناست که شما به تجهیزاتی بسیار خاص برای کار صداگذاری نیاز دارید:

    • لپ تاپ یا تبلت : شما به ابزاری برای ذخیره و ویرایش فایل های صوتی خود نیاز دارید.
    • میکروفون درجه حرفه ای : انتخاب میکروفون مناسب ضروری است. به دنبال یک میکروفون با قابلیت USB باشید. همچنین ممکن است به پایه میکروفون و صفحه نمایش پاپ نیاز داشته باشید. خوشبختانه، تعداد زیادی میکروفون مقرون به صرفه وجود دارد .
    • نرم‌افزار ویرایش : Audacity یک برنامه ساده (و رایگان) است که برای مک‌ها، رایانه‌های شخصی و تبلت‌ها کار می‌کند. “اگر آماده سرمایه گذاری بر روی نرم افزارهای پیشرفته هستید، حرفه ای ها به ابزارهای فراگیر (و پیچیده) Pro و Adobe Audition سوگند یاد می کنند .”
    • آکوستیک خوب : این عنصر نهایی یک استودیوی خانگی را نادیده نگیرید. جورج ویتام، تکنسین صداگذاری، توضیح می‌دهد: «آکوستیک در فضای ضبط شما، بیشتر به کیفیت ضبط ارتباط دارد تا میکروفونی که استفاده می‌کنید.» او می‌گوید ارزان‌ترین راه‌حل ضبط در کمد پر از لباس است ، اما می‌توانید روی عایق صدا نیز سرمایه‌گذاری کنید تا یک غرفه ضبط حرفه‌ای‌تر ایجاد کنید.

    آیا به یک حلقه نمایشی صداگذاری نیاز دارم؟

    برای شروع تست‌زنی، به یک حلقه نمایشی گویندگی نیاز دارید – مجموعه‌ای تقریباً یک دقیقه‌ای از کلیپ‌های صوتی که صداگذاری‌های شما را به نمایش می‌گذارد. اگر به دنبال ورود به صنعت گویندگی هستید، ساختن یک حلقه باید اولویت اصلی باشد، زیرا اکثر تماس‌های بازیگری به عنوان بخشی از ارسال شما به یکی نیاز دارند. 

    بسته به نوع پروژه ای که برای آن بیرون می روید، حلقه دموی گویندگی شما متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، یک حلقه نمایشی انیمیشن و بازی ویدیویی باید مهارت‌های شما را در خلق شخصیت‌ها و زمان‌بندی کمدی برجسته کند ، در حالی که یک حلقه نمایشی تجاری باید نشان دهد که می‌توانید به طور متقاعدکننده‌ای یک محصول را بفروشید. غیر معمول نیست که گویندگان چندین حلقه داشته باشند که برای انواع مختلف تست ها استفاده می کنند.

    فایل های صوتی باید بین 55-70 ثانیه طول بکشد و هر کلیپ باید حدود 10-20 ثانیه طول بکشد.

    ساخت فایل گویندگی بدون تجربه

    اما اگر نیاز به ساخت فایل صدا بدون تجربه داشته باشید چه؟ بسیاری از مدیران گویندگی کلاس‌هایی را ارائه می‌دهند—آنها با شما در ضبط نمونه‌ای کار می‌کنند که می‌تواند برای ساخت فایل استفاده شود. برای گزینه‌ای ارزان‌تر، می‌توانید با انتخاب سه تا چهار آگهی تبلیغاتی با رنگ‌ها و سطوح انرژی متفاوت، مسیر DIY را نیز طی کنید. کپی را رونویسی کنید و آن را تمرین کنید، سپس یک استودیو صدا را برای یک یا دو ساعت اجاره کنید و کلیپ های خود را مستقیماً روی لپ تاپ خود ضبط کنید. پس از رزرو چند کنسرت، می‌خواهید آن کلیپ‌ها را با کلیپ‌های حرفه‌ای جایگزین کنید، اما این یکی از راه‌های شروع است.

    اما به خاطر داشته باشید که به گفته لینا سیج، صداپیشه، “لزوما نیازی به یک فایل نمایشی برای ورود به تجارت ندارید”. اگر تجربه، آموزش دیده و آماده ایجاد آن نیستید، ارزش هزینه کردن را ندارد. در یک کلاس شرکت کنید یا کمی مربیگری کنید، سپس با مربی خود در مورد ایجاد یک فایل صحبت کنید.

    چگونه شغل گویندگی پیدا کنیم؟

    از بسترهای پخش آنلاین استفاده کنید

    شبکه هایی که بصورت فریلنسر کار می کنند گزینه مناسبی برای پیدا کردن کار گویندگی است. شما می توانید به سایت هایی مانند پونیشا سر بزنید. یک حساب کاربری برای خود بسازید. یک فایل صوتی تروتمیز از نمونه صدای خود بارگذاری کنید. و پروژه هایی که مربوط به گویندگی است را انتخاب کنید.

     

    چگونه یک نماینده صداگذاری دریافت کنیم

    برای دریافت یک نماینده صداگذاری، باید تحقیق کنید و فهرستی از استودیوهای گویندگی را جمع‌آوری کنید ، سپس فایل را طبق دستورالعمل‌های آنها ارسال کنید. مطمئن شوید که از خودتان جلو نمی افتید، به خصوص اگر تازه شروع کرده اید، ممکن است خیلی زود باشد که به دنبال نمایندگی باشید. پس از همه، نمایندگان مشتریانی می خواهند که تجربه داشته باشند !

     

    1. فهرستی از نمایندگان و سایت های گویندگی را تهیه کنید. مانند پونیشا، چکاوا و … با یک سرچ ساده در گوگل می توانید به این سایت ها دسترسی پیدا کنید. 
    2. از دوستان خود برای معرفی بخواهید. اگر دوستانی دارید که گویندگی هم هستند، بپرسید که آیا حاضرند به دموی شما گوش دهند. کشمن توصیه می‌کند: «اگر آنها فکر می‌کنند قوی است، بپرسید که آیا ممکن است شما را وارد آژانس خود کنند و از نماینده‌شان بخواهند به نسخه نمایشی شما گوش دهد.
    3. فایل نمایشی  خود را ارسال کنید. هنگامی که لیست آژانس های خود را محدود کردید، پروتکل ارسال آنها را بررسی کنید. اگر آنها دمو را می پذیرند، دموی خود را ارسال کنید. بعد از 2-3 هفته دوباره چک کنید.
    4. سوالات درست را در جلسه نماینده خود بپرسید. برگزاری یک جلسه با نماینده گویندگی خبر خوبی است – اما هنوز آرام نگیرید. نگاه کنید و حرفه ای عمل کنید. سوالات آگاهانه بپرسید (چگونه استعدادهای فعلی را ترویج می کنند؟) اعتماد به نفس داشته باشید، اما نه خودسر

    برای بینش بیشتر در مورد دنیای آژانس های استعدادیابی – همه چیز از تفاوت بین نمایندگان و مدیران گرفته تا مبلغی که می توانید در کمیسیون بپردازید – راهنمای ما برای گرفتن یک نماینده بازیگری را بررسی کنید . 

     

    گرم کردن صدا

    برای آماده شدن برای جلسه ضبط صدا، باید گرم کردن صدا را در روال خود بگنجانید . رودی گسکینز و جوآن بیکر، متخصصان صداگذاری، خاطرنشان می‌کنند: «از آنجایی که صحبت کردن یک فعالیت روزمره است، گویندگان تصور می‌کنند که آماده اجرای برنامه هستند، با آمادگی کم یا بدون هیچ آمادگی.» [M] هر بازیگری می‌تواند یک فیلمنامه را با سردخوانی کافی ارائه کند، اما به ندرت می‌توانند از حد کافی فراتر بروند.»

     بسیاری از گرم‌آپ‌های صوتی برای خوانندگان برای گویندگان نیز کار می‌کنند. اگر در حال آماده شدن در جمع  هستید ، معلم صدا، اندرو برن توصیه می کند که خطوط خود را به زبان بیاورید، که باعث فعال شدن مفصل های شما (فک، زبان، لب ها) می شود. او توضیح می‌دهد: «علاوه بر این، چندین ماهیچه وضعیتی حنجره شما حرکت می‌کنند و گرم می‌شوند، حتی اگر تارهای صوتی شما هنوز با هم تماس نداشته باشند.» 

    گرم کردن دیگری که ممکن است به آن فکر نکنید؟ تمرین از طریق نی برن می‌گوید که این یک «مجرای صوتی نیمه بسته» ایجاد می‌کند – یک «روش فانتزی برای گفتن اینکه لوله گلوی شما تا حدی/بیشتر باریک و دراز شده است». این تکنیک علاوه بر اینکه صدا را آرام‌تر می‌کند، به تارهای صوتی شما کمک می‌کند تا به طور موثرتر به هم برسند. تمرین منظم آهنگ‌ها [یا مونولوگ‌ها] از طریق نی می‌تواند خستگی صوتی را کاهش دهد و وضوح و فشار را کاهش دهد.

    از یک جلسه ضبط صدا چه انتظاری باید داشت

    در استودیوی گویندگی، بازیگران هدایت می‌شوند تا وارد یک غرفه شیشه‌ای شوند و از طریق هدفون، شما توسط خلاق یا مهندس طرف مقابل هدایت می‌شوید. این جلسه معمولاً فقط چند ساعت طول می کشد.

    درست مانند تست بازیگری، بسیاری از کارهای تبلیغاتی صداپیشگی را می توان در سطح حرفه ای از راه دور از طریق ابزارها و تکنیک های خانگی ذکر شده در بالا انجام داد، اما این اغلب برای سریال های انیمیشن و بازی های ویدیویی صادق نیست. کارگردان‌ها از شما می‌خواهند که در استودیوی ضبط (گاهی با بازیگران دیگر) واقعاً دید هر حیوان ناطق یا جنگجوی نینجا را که اتفاقاً روی صفحه بازی می‌کنید، کامل کنید.

    تری برلند، کارگردان بازیگر، هر آنچه را که باید در مورد جلسات ضبط صدا بدانید را توضیح می‌دهد، و برای اولین بار توضیح می‌دهد که «آنها هدایت می‌شوند تا وارد یک اتاق شیشه‌ای (غرفه) مجهز به میکروفون، پایه فیلم‌نامه و هدفون شوند. خلاقانی که شما را هدایت می کنند با یک مهندس در طرف دیگر شیشه خواهند بود. آنها از طریق یک سیستم بلندگو با شما صحبت خواهند کرد.” برای هر بازیگری که به جلسات فیلمبرداری جلوی دوربین عادت دارد، این یک تجربه خارجی است، نه؟ گاهی اوقات، تیم خلاق حتی از راه دور کار می کند، در این صورت «شما در یک استودیو با یک مهندس خواهید بود و خلاقان در استودیویی در شهر خود، با شما ارتباط برقرار می کنند و شما را از طریق یک ISDN (شبکه خدمات یکپارچه دیجیتال) ضبط می کنند. خط.”

    همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که فقط به این دلیل که شما صدایی بودید که برای این کار مناسب تشخیص داده می‌شد – خواه یک سریال انیمیشنی باشد یا تبلیغاتی برای یک مشتری خاص – – باید در غرفه منتظر کارگردانی باشید . برای کمک به این جهت، اغلب به بازیگران وضعیت عاطفی شخصیت‌هایشان گفته می‌شود، یا به آن‌ها گفته می‌شود که چه چیزی روی صفحه است. گاهی اوقات، حتی یک قطعه تقریبی از انیمیشنی که برای آن صحبت می کنند به آنها نشان داده می شود.

    برلند همچنین فاش می‌کند که یکی از بهترین چیزها در مورد یک روز در استودیو این است که به ندرت یک روز کامل است! معمولاً، آنها فقط چند ساعت دوام می‌آورند، و «اگر استماع شما مطابق با توانایی‌های شما باشد و بیش از حد ویرایش نشده باشد، و شما به راحتی می‌توانید وارد غرفه شوید و مسیر آنها را دنبال کنید، احتمالاً جلسه شما بسیار خوب پیش می‌رود.»

    چگونه یک گوینده باشیم: مراحل موفقیت

    برای تبدیل شدن به یک گوینده موفق این مراحل را دنبال کنید:

    1. مهارت خود را تقویت کنید : گوینده یک بازیگر واقعی است و این مستلزم آن است که مهارت های خود را پرورش دهید. در حالی که همه هنرمندان موفق گویندگی آموزش های رسمی را گذرانده اند، بسیاری از آنها با یک مربی بازیگری، یک مربی صدا یا هر دو کار می کنند. گوش دادن به حرفه ای های معتبر گویندگی نیز می تواند کمک بزرگی باشد. صرف نظر از نحوه برخورد شما با این فرآیند، بدانید که توسعه و اصلاح تکنیک شما پایه و اساس یک حرفه در این زمینه است.
    2. به طور مداوم تمرین کنید : یادگیری یک مهارت یا خواندن یک فیلمنامه یک تمرین یکباره نیست: در طول حرفه گویندگی خود، باید به طور مداوم تمرین کنید – در حالت ایده آل هر روز. متن ها را بخوانید و در خانه کپی کنید، سپس به ضبط های خود گوش دهید و به این فکر کنید که چگونه می توانید پیشرفت کنید. تمرین منظم کلید توسعه صدای حرفه ای است که هم برای مخاطبان و هم برای مدیران بازیگران جذاب باشد.
    3. جایگاه (یا جایگاه) خود را بیابید : آیا امیدوارید که برای کارتون ها، بازی های ویدیویی، آگهی های بازرگانی، پروژه های روایی، فیلم ها یا دیگر انواع رسانه ها صداگذاری کنید؟ نگران نباشید، اگر نمی خواهید خود را محدود کنید خوب است، اما باید از جایی شروع کنید. ممکن است نتوانید کار خود را با اولین انتخاب خود شروع کنید، اما به این فکر کنید که دوست دارید شغل شما به کجا ختم شود، به خصوص زمانی که در حال تمرین مهارت های صداگذاری خود و مطالعه کار حرفه ای های موفق گویندگی هستید.
    4. یک فایل صداگذاری ایجاد کنید : به یاد داشته باشید که فایل شما نمونه کار شما به عنوان یک گوینده است، بنابراین ضبط یک حلقه قوی کاملاً ضروری است – حتی اگر هنوز تجربه حرفه ای گویندگی را ندارید.
    5. شبکه‌سازی را فراموش نکنید : در حالی که می‌توان نقش‌ها را به تنهایی با استعداد دریافت کرد، داشتن یک شبکه حرفه‌ای فعال می‌تواند کمک بزرگی باشد. فقط به یاد داشته باشید که شبکه یک خیابان دو طرفه است: در حالی که ارتباطات شما ممکن است به شما کمک کند، باید سعی کنید تا زمانی که می توانید به آنها کمک کنید.